• Historie

sv V.E.N.O. is ontstaan vanuit de voetbalverenigingen S.V.V. en Fulnaho.

S.V.V. (Sportvereniging Vollenhove) is opgericht op 25 mei 1944. Alvorens er een afdeling voetbal werd opgericht was er al een aantal jaren een afdeling Volleybal.

Fulnaho is opgericht eind jaren 40 en was vanaf het begin een voetbalvereniging pur sang welke haar wedstrijden speelde op de zaterdagen.

S.V.V. speelde over het algemeen in de 1e Klasse van de afdeling Zwolle maar promoveerde in het seizoen 1968/1969 via een kampioenstitel naar de 4e Klasse KNVB. Het kampioenselftal stond onder leiding van trainer Wiebe Hoen en daarin speelde o.a. Theo de Bruin (keeper, met als reservekeeper Rein van der Vecht), Teun Zelhorst, Herwie de Boer, Gerlof Kwakman, Henk Drok, Henk Lunenborg, Joop Ouderling, Harry Dikken, Jan en Bruin Kwakman, Jan & Wim Konter. Maarten Mosterdijk maakte ook deel uit van dit team, tenminste wanneer hij met verlof was (hij was destijds stuurman op de grote vaart) . De verzorger was Kier Rozeboom en de grensrechter Teunis Winters.
    In de 4e Klasse KNVB bleef S.V.V. het goed doen en haalde meestal een plaats in de bovenste regionen met als hoogtepunt heet seizoen 1979/1980 toen een beslissingswedstrijd gespeeld moest worden om het kampioenschap tegen Havelte. Dit gebeurde op het sportpark van Steenwijkerwold, waar helaas in de verlening met 2-1 werd verloren voor een 2000 koppig publiek.

Fulnaho speelde over het algemeen in de afdeling Zwolle. In het seizoen 1960-1961 werd het kampioenschap gevierd van de 3e Klasse onder leiding van trainer Van der Bent met spelers als Piet Croes, Piet van Oosten, Jan Booij, Arend van de Wetering, Berned Hoekman, Jan Regelink, (kleine) Jan de Lange, Derk Kuiper, Jan Winters (keeper), Henk Zandbergen en Johan Bakker. Een bijzonderheid uit deze periode was dat trainer Van der Bent zowel Fulnaho als S.V.V. in de “zaal” trainde. In 1977 werd de zaterdagafdeling kampioen en promoveerde naar de 1e Klasse afdeling Zwolle, om vervolgens in 1981 weer kampioen te worden en promoveerde naar de 4e Klasse KNVB.
    In 1984 werden ze weer kampioen en promoveerden ze naar de 3e Klasse KNVB. Het team in deze jaren bestond uit o.a. de volgende spelers: Hans Groenewoud, Piet Zandbergen, Teun Been, Henk Buimer, Cor Rook, Dik Brandsma, Sake, Henk en Hans Tukker, Bennie en Johan van Bruggen.

In 1971 was Fulnaho de eerste club in de wijde omgeving van Vollenhove die een dameselftal op de been wist te brengen. De groep bestaande uit vriendinnen en spelersvrouwen wist in 1980 onder leiding van trainer Cor van Dalen haar eerste kampioenschap binnen te halen met goed voetbal. Speelster uit die tijd waren Jennie Lobers, Jenneke Kuiper, Ria de Jonge, Lies Voerman-Post, Riek Du Pon, Wietske Tukker, Lida Oppedijk, Roelie Stam, Aaf Renes, Aleida Nassette, Jeannette Kaak, Ella Oudshoorn, Jannie Harsevoort, Antoinnet Jongman, Geke Lok, Ingrid Bakker. Door de jaren heen bleef het damesvoetbal succesvol binnen de vereniging. Het damesvoetbal en inmiddels ook het meisjesvoetbal is sterk verweven binnen onze sportvereniging.

Sport Vereniging V.E.N.O. is opgericht op 24 mei 1976.
    In 1976 werden Fulnaho en S.V.V. ontbonden en de clubs gingen verder onder één naam. Voor de naam van de nieuw opgerichte voetbalvereniging werd een prijsvraag uitgeschreven en deze werd gewonnen door Jannes Lok, die de naam Via Eenheid Naar Ontplooiing had bedacht.

Kort na de oprichting van sv V.E.N.O. werd de sportvereniging uitgebreid met een afdeling tennis, volleybal, handbal, jeugdvoetbal en zaalvoetbal. Doelstelling van de gebundelde vereniging was om sport zo breed mogelijk aan te bieden. En om een zo groot mogelijke vuist te maken richting de Gemeente voor goede sportfaciliteiten.

Het oude sportcomplex, waar nu woonzorgcentrum Nieuw Clarenberg is gevestigd, werd verplaatst naar de huidige locatie. Later volgende er een multifunctioneel centrum met een sporthal en nieuwe tennisbanen. Nadat de gemeenschappelijke doelen waren bereikt werd er besloten om de status omnivereniging vaarwel te zeggen en verder te gaan als voetbalvereniging.

Nadat in 1976 de beiden voetbalverenigingen onder naam sv V.E.N.O. verder gingen waren voor zowel de zaterdag als voor de zondag elftallen de prestaties wisselend.

Echter na de samensmelting van de prestatiegerichte zondag- en zaterdag elftallen in seizoen 1999-2000 werd er onder leiding van Martin Gezel promotie naar 4e Klasse KNVB gerealiseerd. Het seizoen 2000-2001 werd er gelijk weer gedegradeerd naar 5e Klasse KNVB onder leiding van Henk van Arnhem. De definitieve ommekeer met een mix van jonge en oude spelers kwam er in het seizoen 2003-2004 toen onder leiding van Bert Bijlholt sv V.E.N.O. promoveerde naar de 4e Klasse KNVB.

Na het behalen van een periodetitel in het seizoen 2007-2008, moest sv V.E.N.O. het opnemen tegen de nummer 10 van de 3e Klasse Zwartemeerse Boys voor promotie/degradatie naar de 3e Klasse KNVB. Op een prachtig veld van vv Zuidwolde en in een sfeervolle ambiance werd het team van trainer Henk Buimer aangemoedigd door honderden 'Venose' supporters met toeters en trommels. In de 75 minuut was het Bert van Summeren die de 1-0 maakt voor sv V.E.N.O. en dat bleek uiteindelijk voldoende te zijn.

Voor het eerst in haar bestaan promoveerde sv V.E.N.O. naar de zondag 3e Klasse KNVB.
    Jong en oud was dolblij en de promotie werd tot in de kleine uurtjes gevierd op sportpark De Benten.